Bebistider.

Ja alla mina bloggläsare, trodde att jag skulle kunna fylla på bloggen med många smaskiga recept efter att våran internetuppkoppling börjat fungera igen, men tydligen hade någon andra tankar.

Den 16e Mars föddes nämligen våran andra dotter Moa och vi har haft fullt upp här hemma med att komma tillrätta och lära känna denna nya lilla varelse.

2970g vägde hon och var 48 cm lång. Förlossningen gick förvånanssvärt lätt och det hela var över på 7 timmar från första värken.

 

Tänkte iaf dela med mig av ett kanonrecept på bröd som jag ofta bakar här hemma så ni inte tror att jag glömmer av er!

 

Enkla brödet.

till 2 bröd.


500g vatten

50g jäst

500g vetemjöl special

1 stor nypa salt


Blanda fingervarmt vatten och jästen i en degblandare.

Kör på låg fart tills jästen löst sig och tillsätt sedan saltet.

Öka farten lite och blanda i allt mjöl. Degen ska vara väldigt lös då den blir hårdare ju längre man knådar den.

Låt maskinen gå på medelhastighet i ca 20 minuter och stjälp sedan upp degen i en inoljad bunke med lock.

Låt jäsa en timma innan du stjälper upp degen på ett väl mjölat bakbord.

Häll mjöl ovanpå degen och dela sedan den i två bitar så försiktigt det bara går så man inte förstör de fina bubblorna som bildats.

Låt jäsa ytterligare en timma och ställ sedan in dom i ugnen på 275 grader.

Spraya den nedre delen av ugnen med vatten precis när bröden ställs in så hjälper ångan som bildas till att de bröden en fin yta.

Sänk temperaturen till 200 grader när bröden börjar få fin färg och kolla med en stektermometer när bröden har en innertempertur på 98 grader.

Ta ut och låt svalna innan ni börjar skära i dom. Klart!



 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0