Lyxig fisksoppa.

Nu ska ni få ta del av ett riktigt kanonrecept som jag har!

Denna fisksoppa har följt med mig på många olika restauranger där jag har jobbat och har alltid varit lika uppskattad av både gäster och kollegor.

Servera den tillsammans med hemmagjord aioli och nybakt bröd så har ni en klassiker som faller den allra kräsnaste matkritikern i smaken.

Som vanligt så är mängderna i receptet lite upp till var och en, man får gå på sina smaklökar och smaksätta efter sitt eget tycke. Namnet Loppan är ett smeknamn jag fick när jag jobbade på Långedrag värdshus och som har följt med mig sen dess.

 

 

 

Krämig fisksoppa à la Loppan.

4 port.


3 st bitar/port. laxfilé

1 näve blåmusslor

2 bitar/port. vit fisk tex. torsk

1 st fänkål

1 st gul lök

2 st salladslökar

3 st stora morötter

1 g saffran

ca 5 dl vitt vin

ca 4 dl vatten

fiskfond

ca 5 dl mellangrädde

ca 2 dl mjölk

citron

salt och peppar


Strimla ner fänkålen och den gula löken men spara en liten bit fänkål till att ha i soppan i slutet.

Fräs löken och fänkålen i lite olja i en stor kastrull och häll därefter på vinet samt vattnet när grönsakerna blivit lite mjuka.

Låt koka tills vätskan reducerats till ca en fjärdedel av vad det var från början och ta därefter bort löken och fänkålen.

Häll i grädden, mjölken, saffranet, fiskfonden och låt koka upp. 

Tärna ner fisken och strimla övriga grönsaker tunnt.

Häll i dom i grytan tillsammans med musslorna och koka tills fisken är genomkokt och grönsakerna är mjuka.

Smaka av soppan med lite mer vitt vin, citron och salt och peppar.

Servera rykande varm tillsammans med hemmagjord aioli och mjukt bröd.





Kommentarer
Postat av: Terese Eriksson

mums den lät ju super god.

2012-04-24 @ 09:21:42
URL: http://kackelochsmavildar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0