Grilltider.

Nu när sommaren kommit så tänds grillarna i området vi bor i så fort som minsta solstrålen kommer fram. Grilloset ligger som ett lock över husens takåsar och magen börjar kurra så fort man öppnar altandörren.
Hos oss går grillen varm och vi grillar allt från entrecôte till makrill så fort vi får chansen.
DET är sommar enligt mig, och DET är vad jag kallar för vardagslyx.
Här kommer ett recept på grillad kyckling på ett lite Italiensk vis som vi gjorde förra helgen.
Återigen kan jag inte ange exakta mängder då jag gått helt på känsla.
 
 
Grillad kyckling med tomatsås och krämig polenta.
 

4 st kycklingfiléer
olivolja
balsamvinäger
salt
svartpeppar
honung
saft och skal från 1 citron
 
1 burk krossade tomater
1 knippe färsk basilika
3 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
½ gul lök
salt och peppar
 
1 l vatten
300g polenta
ca 2 dl riven ost ( vi använder parmesan och pecorino)
75 g smör
salt och peppar
 
Gör så här:
Marinera kycklingfiléerna och låt ligga i marinaden i minst 1 timma.
Grilla filéerna klara precis innan servering.
 
Hacka löken och vitlöken och fräs i en kastrull i lite olivolja.
Häll på de krossade tomaterna och låt koka. 
Smaksätt med tomatpurén, hackad basilika, salt och peppar.
 
Koka upp vattnet med salt i.
Häll i polentan och rör tills polentan tjocknat och blivit krämig.
Häll i osten och tärna smöret.
Klicka i smöret under omrörning och smaksätt med salt och peppar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0