Kalasbullar.

Jag får börja med att be om ursäkt för att det inte kommit någon ny uppdatering av bloggen på länge. Vi har haft problem med våran internetuppkoppling ett bra tag, men nu ska den fungera igen och jag ska kunna dela med mig av mina recept igen.

 

Vi börjar med ett recept på kalasbullar som jag kallar dom. Saftiga bullar med vanilj- och hallonfyllning toppade med rostad mandel och färggranna sockerkulor. Barnsligt gott och lite roligare än de vanliga kanelbullarna man brukar göra.

 

 


Kalasbullar med vanilj- och hallonfyllning.


1 msk svarta kardemummakärnor
3 dl mjölk 3 %
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 st ekologiskt ägg
1.3 l vetemjöl special

3 msk äpplemos


Fyllning: 

150g rumstempererat smör

ca 3 tsk vaniljsocker

ca 2 dl riven mandelmassa

1 pkt frysta hallon


Rostade mandelspån och färggranna sockerkulor till topping.


Mal kardemummakärnor fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, tärnat smör, äpplemos och ägg.

Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.

Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och baka ut önskade bullar. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och låt dem jäsa i cirka 20-30 minuter.

Baka bullarna i ugnen i 5-10 minuter, eller tills bullarna fått fin färg.

Bakar man längder är det bra om man sänker temperaturen på ugnen något och bakar av längderna lite längre tid.

 

br / /strong

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0