Ännu en underbar dessert.

Kom på mig själv att jag enbart lagt ut recept på kakor, bröd och desserter det senaste. Men det kan inte hjälpas, jag är ju trots allt en gammal kallskänka och dessa saker ligger mig varmt om hjärtat.
Här kommer ett recept på en ljuvlig paj med höstiga inslag. 
 
 
Lingon- och äpplepaj med knäckigt täcke.
 

3 st svenska äpplen
1 msk kanel
2 msk socker
2 dl lingon
 
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl socker
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
125 g smör
½ dl ljus sirap
½ dl vispgrädde
 
Skiva äpplena och lägg dom i en pajform.
Häll över kanelen och sockret, blanda och strö över lingonen.
 
Blanda alla torra ingredienser.
Smält smöret och koka upp tillsammans med sirapen och grädden.
Häll över de torra ingredienserna och blanda väl.
Klicka ut smeten ovanpå äppleblandningen och grädda i 150 grader i 45 min, eller tills det bildas en knäckig yta.
Servera med vaniljglass!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0