Grilltips.

Nu när sommaren har dragit igång på allvar (verkar det som iaf) så ligger grilloset i kvarteret tjockt varje helg och man känner doften av tändvätska och grillkol vart än man vänder sig.
Tänkte dela med mig av några tips när det gäller grillning och även svara på några frågor som jag fått ang. marinader och tillbehör.
 
Jag fick en fråga av en kompis för ett tag sen. Han undrade vilken marinad som jag brukar använda mig av, och menade köpevarianten. 
Jag köper ALDRIG färdigmarinad då det är så otroligt enkelt att göra en jättegod själv. Dock blir aldrig mina marinader likadana då jag använder mig av det som finns hemma just då och det kan vara allt ifrån örter, citrusfrukter, kryddor, chutneys, såser osv.
Något som jag är väldigt inne på att göra just nu är rubbings. Rubbings är inte baserade på lika mycket olja som en klassisk marinad, utan är mer som en gegga som man masserar in i köttet några timmar innan man ska grilla.
Detta gör att det inte brinner lika mycket när man väl lägger köttet/fisken på grillen och man får ett lite nyttigare alternativ med mindre fett.
Ett alternativ på rubbing är tex. 
 
3 msk olja
två knippen färska örter
2 vitlöksklyftor
skal från 1 citron
ca 1 msk salt
1 rejäl nypa grovmalen svartpeppar
lite honung
 
Lägg allting i en mortel och stöt ihop allt till en grov pasta. Lägg på köttet och massera in rubbingen innan köttet läggs in i kylen för att vila några timmar innan grillningen.
 
När det kommer till såser så har jag några favoritsåser som vi oftast gör.
 
Italiensk kall sås med soltorkad tomat och oliver.

1 burk creme fraiche
1 näve mjuka soltorkade tomater
1 näve gröna oliver utan kärnor
1 vitlöksklyfta
Några basilikablad
salt och peppar
 
Lägg allt i en mixer och mixa ihop till en slät sås. Smaka av med salt och peppar.
 
 
Kall sås med ruccolapesto.

2 nävar ruccola
ca 1 dl pumpakärnor
ca ½ dl parmesan
lite olja
1 burk creme fraiche
salt och peppar.
 
Rosta pumpakärnorna i en torr stekpanna.
Mixa pumpakärnorna tillsammans med olja, parmesan och ruccola till en slät pesto.
Blanda i peston i creme fraichen och smaksätt med salt och peppar.
 
 
Här kommer ett recept på sötsur honungsmelon som passar utmärkt till grillat! Perfekt när man har köpt en melon som inte smakar så mycket och man inte riktigt vet vad man ska göra med den.
 
 
 Sötsur melon/picklad melon.
 

½ honungsmelon
½ dl ättika
1 dl socker
1½ dl vatten
1 näve örter ( tex. persilja, dill. mynta, timjan.)
 
 Skär melonen i tärningar och lägg den i en bunke.
Blanda ättika, socker och vatten i en annan bunke och rör tills sockret löst sig.
Hacka ner örterna och blanda med lagen.
Häll över lagen över melonen och låt stå några timmar i kylen innan servering.
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej Sofia!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-06-14 @ 16:41:23
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0